Helse og livsstil
Vi i Dyrøy Fysikalske Institutt er svært opptatt av helhetlig tenkning når det gjelder god helse. Helse har tre forutsetninger: Fysisk aktivitet, gode spisevaner og et avbalansert følelsesliv.

Fysisk aktivitet
Trening og mosjon av ulike slag er ekstremt viktig. Fysisk aktivitet kan være alt fra turer i skog og mark, fysisk arbeid, riding, svømming, dans og trening i Treningssenteret.

Vi vet at en times trening tre til fire ganger i uka eller en halv times trening hver dag, forlenger livet ditt med flere år.

Vårt råd: Finn noen du kan trene sammen med, og legg opp til å trene til faste tider.

Vil du gjerne trene, men har ingen å trene sammen med? Ta kontakt så hjelper vi deg i gang.

Trenger du å trene pga sykdom eller skade, så anbefaler vi at du tar kontakt. Da kan du trene under veiledning fra fysioterapeuten. Trening kan skje både på dag og kveldstid.

Kosthold
Det er internasjonalt akseptert at det er en nær sammenheng mellom mat og helse. Vi vet i dag at riktige spisevaner kan forebygge sykdom og for tidlig aldring. Har man blitt syk, kan det påvirke sykdomsforløpet i positiv retning.

Vi har lang erfaring når det gjelder kosthold og trening, samt kosthold i forhold til kroniske sykdommer; allergi og intolleranse. Vi deler gjerne våre erfaringer med deg.

Vårt råd: I forbindelse med behandling kan du få hjelp med omlegging av kostholdet om du ønsker det.

Den mentale delen
Det handler om å ha det bra med seg selv og sine omgivelser. Hvis man spiser hundre prosent rett, trener som en gud, men er stresset fra man står opp om morgenen til man legger seg, så er man fortsatt i faresonen.

Stressfaktorer kan være dårlige relasjoner til familie, venner eller arbeidskollegaer, eller mistrivsel med det man driver med.

Vårt råd: Ta deg tid til å nyte livet i hverdagen! Prøv en ny hobby, gjør noe du har drømt om lenge, skaff deg noen nye venner og gode relasjoner. Ta tak i det som plager deg, og søk hjelp fra andre om det trengs!